Close
Type at least 1 character to search

Hvordan få flere kunder til din lokale bedrift gratis

I dette innlegget skal vi gi en kort innføring i viktigheten av digital synlighet, og da spesielt på Google for lokale bedrifter. Når vi sier lokale bedrifter tenker vi på bedrifter som lver av lokale kunder. Eksempler her er frisører, snekkere, rørleggere, elektrikere og tannleger.

Før vi starter vil vi bare presisere at det er ingen gitt fasit på hva som vil fungere best når det kommer til digital markedsføring for din bedrift, men ved å betrakte tidligere erfaringer og trender i forbruker-oppførsel kan vi gjøre det vi på godt norsk kaller et «educated guess».

For lokale bedrifter som da for eksempel en rørlegger vil kunder i stor grad finne bedriften ved nettopp et behov for rørlegger. Hvordan finner så kunden akkurat din rørlegger-bedrift? Som de fleste ute etter rørlegger vil kunden gjøre et kjapt google søk i nærområdet for så å bestille gratis befaring/prisestimat på jobben osv. Med andre ord kjøper ikke de fleste rørlegger tjenester ut av det blå når de blar forbi en Facebook-annonse angående fiksing av vannlekkasjer. Med mindre da denne personen sitter med en vannlekkasje og skal fikse dette, noe som vil være lite sannsynlig. Poenget er kort sagt at en potensiell kunde vet allerede at han/hun trenger denne tjenesten og vil derfor bruke Google for å finne en leverandør i nærområdet. Holder du til i Oslo vil du i de aller fleste tilfeller ikke være interessert i en rørleggerbedrift som holder til i Trondheim.

Som en da lokal bedrift er det da viktig at du for disse lokale kundene er synlig der de leter etter deg, altså på Google. Dette kalles også SEO eller søkeoptimalisering, altså markedsføringsstrategien som omfatter å rangere høyere på google for relevante søkeord(optimalisere for søk). Utifra satisitikk vet vi at bedrifter/nettsider som er på topp 4 og fprsåvidt første side av Google for et relevant søkeord vil få utrolig mye mer trafikk enn andre nettsider. La oss nå gå videre å ta for oss noen få enkle steg som skal til for bli mer synlig på Google….og dermed øke antall henvendelser fra lokale kunder

Steg 1. Analyse av søkeord og konkurrenter

I dette steget gjøres det grunnleggende arbeidet som må til. Her vil man først planlegge og notere seg de relevante søkeordene man vil rangere for. Hvilke søkeord man velger kommer vanligvis an hva hvilken tjeneste man tilbyr, søkeordets volum og konkurransevolumet. For en rørlegger i da Oslo vil søkeordet «Rørlegger Oslo» være høyest relevant, men også mest sannsynlig ha veldig høy konkurranse. Alternativ til gode søkeord da kan være «Vannlekkasje rørlegger Oslo» eller «Vannlekkasje Oslo». Et godt tips i de fleste tilfeller vil være å analysere hva konkurrenten dine gjøre, gjerne analyser de større bedriftene sine strategier og se hva de gjør. spør deg selv «Hvorfor får denne bedriften flere kunder enn oss?».

Steg 2: Nettsiden

Steg 2 for å lykkes med å bli synlig på Google koker ned til nettsiden. Er den brukervennlig? Skaper den tillit? Er den profesjonell? Har den CTA(Call to action) på forsiden?

En av Google sine siste algoritme oppdatering gjorde at nettsiden og dens brukeropplevelse/design vektlegges mye mer ved rangering på Google. For Google handler det om at brukere tilbringer tid, og ettersom at de fleste i dag benytter mobiltelefon for å surfe på nett vet Google at brukere vil tilbringe mer tid på nettsider som er responsive og tilpasset mobil.

Nettsiden ytelse og hastighet er også med å påvirke hvor høyt den rangerer på Google så forsikre deg om at den er optimalisert for både ytelse som vel for brukeropplevelse.

Steg 3: Teknisk SEO

I dette steget handler det om å implementere teknisk SEO på selve nettsiden. Dette omfatter aspekter som «Meta»-beskrivelser, ALT-tagger, Adresser, URL-strukturer og intern linking for å nevne de viktigste.

Steg 4: Innhold

Dette er kanskje det viktigste steget i prosessen. INNHOLD, INNHOLD OG MER INNHOLD. Hvordan skal Google kunne vite at din nettside for skal rangere høyt når noen søker etter «rørlegger Trondheim»? Jo, ut fra innholdet på nettsiden vil Google bestemme dette. Derfor er det viktig at sidene/undersidene du ønsker skal rangere for et søkeord eller flere inneholder søkeordet, men pass på at det er bygget inn og ikke ramset opp kun for å være der. Det er også viktig at H1, H2, H3, osv. tagger brukes korrekt for å «fortelle» Google hva nettsiden handler om. kort sagt er det viktig at innholdet på siden er langt nok, samsvarer med søkeordene og er strukturert riktig.

Steg 5: Linkbygging, blogging og «off page»-SEO

Dette punktet er litt mer omfattende og ikke noe som er gjort på en dag. Her finnes det mangle strategier og muligheter. Vi skal ikke gå inn på alle her, men vær obs på at aktiviteter som «black hat SEO» og «grey hat seo» kan skade rangeringen din på sikt. Enkelt forklart omfatter dette steget å bygge linker tilbake til eget domene fra nettsteder Google anser som troverdige. Blogging på den andre siden behøver ikke linkbygging, men er mye arbeid og krever tid. Å publisere relevante bloggposter på nettsiden din som enten legger til relevante søkeord er et maraton, ikke en sprint og vil være en strategi for å rangere høyt og bli mer synlig på lang sikt.

lurer du på noe om SEO? Ikke nøl med å ta kontakt med oss på kontakt@tchtopmedia.no eller kontakt oss

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Gisle Steen
Gisle Steen

Webdesigner og Digital markedsfører